WYJAZD W RAMACH PROPEDEUTYKI SPECJALNOŚCI
INFORMACJE DOTYCZĄCE WYJAZDU ZAGRANICZNEGO
DLA STUDENTÓW I ROKU ODK
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Priorytet IV, Działanie 4.3. PO KL
2015/16 - ARCHIWUM
W latach 2013-15 dla studentów I roku Ochrony Dóbr Kultury realizowany był kilkudniowy wyjazd zagraniczny do Nadrenii,przygotowujący do wyboru specjalności. Wyjazd jest finansowany w ramach projektu rozwojowego Unii Europejskiej: "UMK w Europie 2020", jako część zadania nr 6: MODERNIZACJA DYDAKTYKI NA KIERUNKU OCHRONA DÓBR KULTURY.
Jego celem zasadniczym było uzupełnienie propedeutyki wyboru specjalności (Konserwatorstwo / Zabytkoznawstwo i muzealnictwo) po pierwszym roku studiów, poprzez intensywne zajęcia terenowe, prowadzone w ośrodku europejskim, skupiającym zabytki architektury i urbanistyki (w tym - z listy Światowego Dziedzictwa UNESCO), renomowane zbiory muzealne i dzieła sztuki klasy A.
Obrana metoda zajęć zakładała analizy terenowe dzieł architektury i założeń urbanistycznych oraz analizy ekspozycji i wybranych eksponatów muzealnych, ze szczególnym uwzględnieniem zabytków rzemiosła artystycznego.
Wybór wizytowanego ośrodka i analiza wybitnych przykładów realizacji artystycznych o światowej randze, stwarzał okazję znacznego poszerzenia wiedzy o europejskim dziedzictwie kulturowym. Obrana metodyka i zaplanowany harmonogram zajęć miały na celu zapoznanie uczestników z praktycznymi wyzwaniami, stojącymi przed studentami i - absolwentami obu specjalności.
SZCZEGÓŁOWY OPIS
Zajęcia z zakresu propedeutyki konserwatorstwa zapoznawały studentów ogólnie ze specyfiką zawodu konserwatora poprzez demonstrację i ćwiczenia analiz założeń architektonicznych i urbanistycznych w terenie. Prowadzący objaśniali na przykładach problematykę badań architektonicznych, zagadnienia technik budowlanych i nawarstwień historycznych. Uwrażliwiali na koncepcje konserwatorskie i różnorodność substancji zabytkowe, podlegającej ochronie.
Zajęcia z propedeutyki muzealnictwa i zabytkoznawstwa zapoznawały studentów z funkcjonowaniem muzeów i ekspozycji na przykładzie reprezentatywnych zbiorów o europejskiej randze. Prowadzący uwrażliwiali na specyfikę zawodu muzealnika-zabytkoznawcy oraz na problematykę wystawienniczą i różnorodność substancji zabytkowej, podlegającej opiece muzealnej. Demonstrowali podstawy analizy znawczej.
REALIZACJA ZADANIA NIE BYŁABY MOŻLIWA BEZ WSPARCIA I ŻYCZLIWOŚCI KILKU INSTYTUCJI,
KTÓRYM PRAGNIEMY W TYM MIEJSCU ZŁOŻYĆ SERDECZNE PODZIĘKOWANIA
ZA UMOŻLIWIENIE PRZEPROWADZENIA ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH:
Dombauhuette i Domschatzkammer w Kolonii
Wallraf-Richartz-Museum w Kolonii
Museum Schnuetgen w Kolonii
Museum Kolumba w Kolonii
Roemisch-Germanisches Museum w Kolonii
Museum Ludwig w Kolonii
Ruhr-Museum Zollverein w Essen
Domschatz w Essen
ROK AKADEMICKI 2015/16
W roku akademickim 2015/16 projekt był realizowany w październiku (na początku I roku studiów), dlatego jego charakter był odmienny - był to objazd zabytkoznawczy po Małopolsce (Kraków, Sandomierz, Tarnów), z udziałem badaczy z Uniwersytetu Jagiellońskiego, przygotowujący do podjęcia rzetelnych studiów w ramach Ochrony Dóbr Kultury.